top of page
  • Linkedin
DigiRek din  digitala kurir för rek och mottagningsbevis

Frågor om DigiRek

  • Vilka typer av dokument kan skickas?
    Tjänsten godkänner endast PDF som dokumenttyp att användas. Om du har ett annat format som exempelvis word behöver du först spara om det dokumentet till PDF innan du kan skicka det med DigiRek.
  • Måste jag skapa ett konto för att kunna använda tjänsten DigiRek?
    För att kunna använda tjänsten DigiRek måste man först skapa ett konto på digirek.se. Detta för att du skall kunna följa alla dina ärenden och för att veta att du representerar det företag som du använder i tjänsten. Här kan du också ange din e-postadress dit du önskar få din faktura från oss, så du inte behöver uppge det varje gång du skickar ett nytt dokument
  • Vad händer om mottagaren inte öppnar dokumentet man skickat?
    Avsändaren ser status för sin försändelse. Skickat, levererat, mottaget, öppnat och underskrivet (signerat) Vid "levererat" motsvarar det ett traditionellt rekommenderat brev. Systemet är utformat för att enkelt skicka en påminnelse vid uteblivet svar.
  • Hur säkert är DigiRek?
    Tjänsten DigiRek använder BankID vid inloggning och vid öppnande av samtliga dokument. Alla dokument ligger under 3 månader på servrar i Sverige med verifierade säkerhetslager.
  • Varför heter tjänsten DigiRek - FREE SUBSCRIPTION?
    Tjänsten DigiRek erbjuder företag att skicka digitala dokument utan att behöva betala månadsabonnemang. Användaren betalar endast för varje dokument som den skickar i tjänsten DigiRek. Till skillnad från ett postalt REK så nås mottagaren på några sekunder, som direkt kan öppna och läsa dokumentet som avsändaren just skickat
  • Hur betalar man för användandet av DigiRek tjänsten?
    DigiRek använder Dintero och Walleys som betalväxlar. Här kan man betala med kreditkort eller faktura som skickas till din e-postadress för leverantörsfakturor.
  • Vad är unikt med DigiRek?
    DigiRek är en digital tjänst utan fasta kostnader. DigiRek är en fristående lösning. Det vill säga DigiRek når alla digitala brevlådor. Som användare behövs inga avtal med digitala brevlådor. Din PDF formateras automatiskt till rätt format för tjänsten. Ett företag kan ha ett flertal användare där en administratör kan följa alla olika steg. En sändning kan innehålla obegränsat antal mottagare. Avsändaren kan välja att skicka sitt dokument via e-mail med personnummer för identifiering. Flödet i övrigt lika med det för digital brevlåda. Med DigiRek får man en klar bild över dokumentets status. Skickat, levererat, mottaget och signerat. Inga mottagningsbevis behöver laddas ner, avsändarens PDF bär på stämplar med all information. DigiRek är inte bara ett sätt att skicka rekommenderade brev utan ersätter system för signering där endast BankId står för säkerhet. DigiRek använder sig av spårbara elektroniska underskrifter och stämplar, enligt EU-förordning 2014/910 (EIDAS). Dokument som stämplats via DigiRek kan åberopas som skriftliga bevis i en domstol, av alla parter. I praktiken faller då bevisbördan på den part som ifrågasätter äktheten.
  • Hur hanteras mina personuppgifter?
    DigiRek sparar personuppgifter enligt gällande GDPR lagstiftning.

BlueData AB

Adress:

Ljusterögatan 14, S-116 42 Stockholm

Tel:

+46 10 1757079

© 2025 by BlueData AB, org no 559456-5524, VAT no SE559456552401

bottom of page